جراحی عمومی و لاپاراسکوپی

//جراحی عمومی و لاپاراسکوپی
جراحی عمومی و لاپاراسکوپی1397-11-16 14:56:03 +03:30

 

تمامی اعمال جراحی عمومی که شامل جراحی دستگاه گوارش،جراحی سرطان، جراحی تیروِئید میباشد توسط دکتر میرابوالفتحی انجام میشود.

دکتر میرابوالفتحی ، تمامی اعمال جراحی دستگاه گوارش را با استفاده از تکنیک کم تهاجمی لاپاراسکوپی انجام میدهد.بنابراین یک مشورت خوب و کامل با دکتر میرابوالفتحی در فضای صمیمی کلینیک، شما را از مزایای یک جراحی با لاپاراسکوپ اشنا و بهرمند میکند.

 

لاپاراسکوپی چیست؟

تعریف

لاپاراسکوپی یک تکنیک کم تهاجمی جراحی عمومی است که در ان برش های کوچکی در سطح شکم ایجاد (خصوصا در ناف) و از طریق ان ها  دوربین و سایر وسایل مخصوص وارد حفره شکم میشود.این وسایل به جراح امکان میدهد که تمامی ارگان ها ی داخل شکم و لگن را روی تلوزیون مخصوص معاینه و رویت کرده و با کمک انها جراحی انجام گیرد.لاپاراسکوپی برای تشخیص بیماری های خاص و درمان بیماری های خاص کاربرد دارد.این نوع جراحی نسبت به جراحی باز متداول و سنتی ، بسیار کم تهاجمی و کم خطر تر میباشد.

 

اهداف

از اواخر سال ۱۹۸۰، لاپاراسکوپی یک روش بسیار شایع و همه گیر شده است.این تکنیک اولین بار در روسیه  و در سال ۱۹۰۱ برای جراحی زنان استفاده شد.در واقع جراحی زنان اولین جراحی انجام شده با لاپاراسکوپ بود که شامل جراحی رحم، تخمدان ها،لوله های فالوپ میگردید.لاپاراسکوپ برای اولین بار در جراحی سرطان در سال ۱۹۷۳ کاربرد پیدا کرد.

هم اکنون لاپاراسکوپی در جراحی های متعددی که قبلا به صورت باز انجام میگردید ، جایگزین شده است.جراحی هایی مثل بیرون اوردن اپاندیس ملتهب(اپاندیسیت،اپاندکتومی) و یا کیسه صفرا ملتهب  و یا حاوی سنگ(کوله سیستکتومی).

 

اعمال تشخیصی

به عنوان یک جراحی تشخیصی،لاپاراسکوپی در انجام بیوپسی در حفره شکم و لگن و لنف نود ها بسیار کارایی دارد.لاپاراسکوپ به جراح این امکان را میدهد که تمام حفره شکم و لگن شامل ارگانهای زنانه،اپاندیس،کیسه صفرا،معده ،طحال و کبد را رویت و بررسی کند.

لاپاراسکوپی میتواند برای تشخیص علت درد لگن و یا سایر بیماری های زنان که قابل بررسی توسط معاینه بالینی و یا سونوگرافی نیست استفاده گردد.برای مثال ،کیست های تخمدان،اندومتریوز ، حاملگی خارج رحمی،لوله رحمی بسته شده را میتوان با لاپاراسکوپ تشخیص و درمان نمود. لاپاراسکوپ در تشخیص علت نازایی کاربرد فراوان دارد.

 

اعمال جراحی

در حالیکه لاپاراسکوپی در برداشتن کامل تومورهای بدخیم و اطراف ان و لنف نودها کارایی دارد، این تکنیک در موارد زیر بسیار کاربرد دارد:

  • بستن لوله رحمی در خانم ها برای جلوگیری از بارداری اتی.
  • درمان جراحی حاملگی خارج رحمی
  • اندومتریوز : وجود بافت نابجای رحمی که شایعترین محل لگن و شکم میباشد. ( تشخیصی، درمانی)
  • بیرون اوردن رحم ( هیسترکتومی) : رحم از طریق لاپاراسکوپی بریده شده و از طریق واژن از بدن بیرون اورده میشود.
  • توده های تخمدانی  و کیست های تخمدان تماما از طریق لاپاراسکوپ جراحی میگردند.
  • اپاندکتومی :اپاندیس که در گذشته با انجام جراحی باز بیرون اورده میشد ، امروزه از طریق لاپاراسکوپی دراورده میشود.
  • کوله سیستکتومی:  کیسه صفرا  که در گذشته با انجام جراحی باز بیرون اورده میشد ، امروزه از طریق لاپاراسکوپی بیرون اورده میشود.

بر خلاف عمل جراحی باز شکمی ، لاپاراسکوپی درد کمتر،ریسک کمتر،خطرات کمتر ، اسکار (جای عمل) کمترو بهبودی سریعتردارد.

و از انجاییکه  لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز کمتر مهاجم  میباشد، بیمار سریعتر از بیمارستان مرخص میگردد.

 

درمان سرطان

لاپاراسکوپی در بعضی اوقات به عنوان درمان حمایتی و نگه دارنده و یا قسمتی از ان  بکار گرفته میشود. مثال ان ، نصب لوله تغذیه در بیمارانی که قادر به تغذیه و یا بلع از دهان نیستند . این لوله باعث میشود که غذا مستقیما وارد معده و یا روده گردد.خدمت لاپاراسکوپی، انجام این کا ر بدون نیاز به باز کردن شکم  میباشد.

 

احتیاطات

همانند سایر اعمال جراحی، بیمار باید پزشک معالج خود را از هرگونه داروی مصرفی ( درمانی، داروهای رایج بدون نیاز به نسخه ، دارو های گیاهی و…) و یا هر گونه سابقه حساسیت و یا الرژی اگاه کند.این احتیاطات به علت اهداف و عملکرد های زیاد در لاپاراسکوپی میباشد.

بیمار باید به مدت چند روز بعد از عمل در منزل استراحت کرده و همچنین شرایط  ارام و دلپذیری را قبل از عمل برای خود مهیا کند ( این شراط شامل داروی مسکن و ارامبخش خوب و کافی، گرما و یا سرمای مطبوع،لباس و غذای مناسب)

 

توصیف :

لاپاراسکوپی یک نوع عمل جراحی است که در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام میپذیرد. قبل از شروع عمل ، یک کاتتر برای تخلیه مثانه و یک کاتتر برای تخلیه گاز معده داخل انها نصب میشود و سپس پوست شکم تمیز و ضد عفونی میشود.پس از بیهوش کردن بیمار ، یک سوزن بسیار باریک از طریق پوست ( معمولا ناف) وارد حفره شکم شده و گاز دی اکسید کربن تزریق میگردد که باعث باد شدن حفره شکم میشود.این کار به جراح کمک میکند تا دید بهتر ی نسبت به محیط داخلی و ارگانهای شکمی پیدا کند.سپس لاپاراسکوپ وارد شده و به کمک ویدیو متصل به ان تصاویر روی مانیتور مخصوص رویت میشوند.

در بعضی اوقات ، سوراخهای بیشتری برای اضافه کردن وسایل مورد نیاز و کمکی داخل شکم ایجاد میشود.

 

مقدمات:

بیمار باید از شب قبل از عمل از خوردن و اشامیدن پرهیز نماید.

 

مراقبت های بعد از عمل:

 بعد از عمل جراحی،کنترل علایم حیاتی توسط پرستار مربوطه انجام میگیرد. و اگر هیچ عارضه ای پیدا نشود، بیمار در طول چهار تا هشت ساعت بعد از بیمارستان ترخیص میگردد.( در اعمال جراحی سنتی و قدیمی نیاز به بستری چندین روزه بود)

ممکن است مقداری درد ویا ناراحتی در محل برش در چند روز اول ایجاد شود.گاز تزریقی در حفره شکم ممکن است مقداری درد و یا احساسی ناخوشایند در زیر دنده ها و یا شانه در چند روز اول ایجاد کند . بسته به نوع لاپاراسکوپی انجام شده، ممکن است اتفاقات خاص تجربه شود( مثلا خونریزی واژینال در جراحی زنان ).اکثرا بیماران در طول یک تا دو هفته به سر کار خود و زندگی عادی بر میگردند.

 

خطرات

 لاپاراسکوپی ، یک عمل جراحی نسبتا بی خطر میباشد، خصوصا وقتیکه جراح با مهارت و تجربه لازم باشد.میزان خطر لاپاراسکوپی کمتر از یک درصد میباشد.

احتمال سوراخ شدن عروق خونی و یا روده ها  وجود دارد که باعث میشود خون و یا محتویات روده ها وارد حفره شکم شود که البته عارضه بسیار جدی بوده و نیازمند جراحی سریع و کامل برای اصلاح مشکل وجود دارد که البته این قبیل عوارض بسیار کم و حدود ۰٫۲% شیوع دارد. سایر عوارض نادر شامل :

خونریزی،التهاب جدار شکم،ابسه و عوارض مربوط به بیهوشی عمومی میباشد.

لاپاراسکوپی در بیماران قلبی و ریوی کاربرد نداشته و معمولا در بیماری های روده همچون انسداد روده استفاده نمیشود.

 

در نهایت یک مشورت خوب و کامل و اگاهی از محسنات و مزایای لاپاراسکوپی و موارد منع ان ، در محیط صمیمی مطب دکتر میرابوالفتحی، شما را در گرفتن تصمیم نهایی برای انجام عمل جراحی در پیش روی خود کمک کرده و بدون نگرانی به نتایجی رضایت بخش سوق میدهد.

و سخن آخر اینکه دکتر میرابولفتحی با همکاری یکی از بانک های کشور ، تسهیلات استثنایی (وام یک ساله با سود ۲%) را به بیماران پیشنهاد می کند.

اطلاعات بیشتر را در جلسات مشاوره حضوری از دکتر میرابولفتحی جویا شوید.