جراحی سینه و بارداری

//جراحی سینه و بارداری

📌 کمی دیرتر باردار شوید
مدت زمانی که از جراحی کوچک کردن سینه تا بارداری بعدی فرد طول می‌کشد روی توانایی شیردهی او تأثیر می‌گذارد. تجربه‌ افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اگر نوع جراحی را نادیده بگیریم، اگر بارداری حداقل پنچ سال بعد از جراحی اتفاق بیفتد، احتمال این‌که فرد بتواند به فرزند خود شیر دهد بیشتر می‌شود.
زیرا در این مدت سیستم شیردهی او دوباره ترمیم پیدا می‌کند. سه رخداد فیزیولوژیک مختلف در بدن مسئول این اتفاق هستند:
دو مورد اول رشد دوباره مجاری شیری و اعصاب سینه است.هر چه زمان بین جراحی و بارداری طولانی‌تر باشد، احتمال رشد و بازسازی اعصاب و مجاری بیشتر می‌شود. هر دو مورد اثر مستقیمی روی شیردهی فرد دارند. در واقع فرایند طبیعی ترمیم و بازسازی در بدن، به‌طور خودبه‌خود باعث رشد دوباره این کانال‌ها می‌شود؛ البته در اثر زایمان و مکیدن پستان این بازسازی‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
سومین مورد همان فرایند طبیعی رشد سینه‌ها در بدن است.هورمون‌ها باعث رشد و بلوغ پستان‌ها در هر چرخه قاعدگی تا زمان اولین بارداری می‌شوند. در زمان بارداری، سیستم شیردهی به رشد و بلوغ کامل خود رسیده است. هرچه زمان بین جراحی تا بارداری طولانی‌تر شود، این فرایند طبیعی باعث رشد و بلوغ بیشتر بافت پستان‌ها می‌شود.
📌 تغییرات بدن در دوران بارداری
به‌طور معمول در دوران بارداری سینه‌ها به‌مرور بزرگ‌تر می‌شوند. اگر بعد از جراحی نیز در طول بارداری فرد احساس بزرگ‌تر شدن و سنگینی یا درد و حساسیت در سینه‌های خود داشته باشد، احتمالاً نشانه این است که بافت پستان به تغییرات هورمونی پاسخ داده و در حال رشد است و می‌توان گفت حداقل بخشی از مجاری شیر هنوز سالم است. اما نمی‌توان دقیق گفت که چه‌قدر از سیستم شیردهی درست فعالیت می‌کند؛ یا این‌که مجاری به نوک سینه وصل هستند یا نه. اگر فرد قبل از جراحی نیز تجربه بارداری را داشته باشد، اندازه سینه‌ها تغییر کمتری می‌کند.
📌 بعداز جراحی کوچک کردن سینه
بسیاری از مادران شیردهی خود را با مصرف گیاهان یا داروهای تحریک‌کننده تولید شیر و انجام برخی ماساژها و استفاده از پمپ‌ها افزایش می‌دهند. این قبیل اقدامات نیز گاهی نتیجه‌بخش است و باعث بازگشت توانایی شیردهی می‌شود.

1397-11-7 14:31:00 +03:30