چه مطالبی را قبل از تصمیم برای گذاشتن پروتز سینه ( پستان ) باید بدانیم

///چه مطالبی را قبل از تصمیم برای گذاشتن پروتز سینه ( پستان ) باید بدانیم

هدف این مقاله ،دادن اگاهی کامل در تصمیم گیری برای انجام پروتز سینه ( بزرگ کردن سینه) و یا بازسازی سینه می باشد. این مقاله جایگزین مشاوره با جراح مربوطه نیست بلکه بروشوری اموزشی بوده که شما را از خطرات و سودمندی های پروتز سینه اگاه میکند. بسیار مهم است که شما این مقاله را کامل و دقیق مطالعه کرده و با مزایا و معایب پروتز بیشتر اشنا شده و یک تصویر و تصور واقعی از  عمل پروتز سینه  پیدا کنید.

تقاضا دارم این متن را کامل و دقیق مطالعه کرده و در صورتیکه هر گونه مشکل در فهم و یا سوالی دارید قبل از گرفتن تصمیم نهایی ، از جراح خود و یا دکتر میرابوالفتحی بپرسید.

شکل و ظاهر سینه ( آناتومی):

سینه ( پستان ) شامل مجاری شیری و غدد شیری بوده که توسط بافت چربی محصور و به آن شکل و حس می دهد.عضلات قفسه سینه ( مخصوصا عضله سینه ایی بزرگ ) در زیر بافت پستان قرار گرفته است. فاکتورهایی مثل حاملگی ( که باعث افزایش موقت سایز غدد شیری می شود)  ، کاهش وزن سریع و تاثیر جاذبه و افزایش سن بر خاصیت کشسانی و قوام پوست باعث افتادگی و شلی سینه می شوند.

بسیار مهم است که باور کنیم که پروتز فقط باعث بزرگ شدن ظاهر پستان میشود و به تنهایی باعث بالا کشیدن سینه ( لیفت) و یا اصلاح تاثیرات بد حاملگی ، کاهش وزن و یا کشیدگی پوست نمی شود.

یک جراح با تجربه در ویزیت شما روش های اضافه ای برای بهبود و بهتر شدن نتایج کار را به شما پیشنهاد کند.( مثلا بالا کشیدن سینه یا ماستوپکسی همزمان)

موارد کاربرد پروتز سینه ( اندیکاسیون های استفاده ) :

بزرگ کردن سینه در خانم هایی با حداقل سن ۲۲ سال:

بزرگ کردن سینه برای افزایش سایز، همچنین جراحی برای تصحیح و یا بهبود نتایج عمل قبلی پروتز انجام میشود.

بازسازی سینه :

عمل بازسازی سینه شامل جایگزینی بافت پستان توسط پروتز در افرادیکه به علت بیماری سرطان و یا حادثه ویا ضربه سینه خود را از دست داده اند و یا بصورت مادرزادی بافت پستان نداشته و یا خیلی کم داشته اند می باشد.باز سازی سینه همچنین شامل اعمال جراحی برای بهتر شدن نتایج اعمال قبلی سینه می باشد.

موارد منع پروتز سینه:

جراحی پروتز سینه در افرادیکه در هر جایی از بدن عفونت فعال داشته ، در افرادیکه سرطان فعال داشته و درمان کامل و قطعی نگرفته و در خانم های حامله و شیرده منع دارد.

عوارض:

پارگی پروتز یکی از عوارض کمیاب ولی مهم است که اکثرا بی سر و صدا می باشد.این بدین معنی است که در اکثر مواقع نه شما و نه جراحتان از پارگی مطلع نمی شوید. در واقع توانایی یک معاینه بالینی دقیق توسط یک جراح پلاستیک ماهر و با تجربه و اشنا با پروتز برای تشخیص پارگی پروتز  تنها ۳۰% بوده که در مقایسه با MRI  که ۸۹% دقت داشته بسیار کمتر است.بنابراین شما باید برنامه ریزی کامل برای ارزیابی دوره ایی برای یافتن پارگی مخفی احتمالی انجام دهید.شما باید اولین MRI خود را ۳ سال بعد از عمل پروتز و سپس هر دو سال یک بار انجام دهید که این موضوع می تواند پر هزینه باشد.

در صورتیکه پارگی محرز گردید ( در  MRI) پروتز باید بیرون اورده شود و در صورت امکان جایگزین گردد.

در افرادیکه پروتز سینه دارند تستهای غربالگری سرطان سینه مشکل تر خواهد بود. اگر شما در سنی هستید که باید ماموگرافی غربالگری را انجام بدهید،این کار را زیر نظر پزشک خود و البته با مشاوره با جراح خود انجام دهید . هرچند که پروتز ،یافتن سرطان کوچک و یا مخفی را سخت کرده و اصولا فشرده کردن بیش از حد سینه حاوی پروتز برای انجام ماموگرافی ،احتمال پارگی پروتز را ( البته بسیار ضعیف ) بیشتر می کند. از طرفی در این شرایط ،مقدار بیشتری اشعه X باید به بدن فرد تابیده شود . مطمین باشید که رادیولوژیست  را از وجود پروتز داخل سینه خود آگاه کرده اید.

شما باید برای غربالگری سرطان سینه ، ماهی یک بار سینه خود را معاینه کنید هر چند که این کار با وجود پروتز مشکل تر خواهد بود. بنابراین بهتر است که از جراح خود یا دکتر میرابوالفتحی برای تمایز بافت سینه از پروتز کمک بگیرید.

شما باید با یک معاینه دقیق به دنبال توده ، برجستگی، التهاب ، درد ، سفتی و یا هر گونه تغییر در شکل پروتز ( که نشانگر پارگی پروتز بوده) باشید و در صورت یافتن هر گونه علامت و نشانه جهت بررسی های تکمیلی و درخواست MRI به جراح خود مراجعه کنید.

همچنین شما باید به هر پزشکی که به هر علت ( حتی دندانپزشکی ) که مراجعه میکنید ، وجود پروتز را اطلاع دهید.

جراحی های تکمیلی(جراحی مجدد یا روتوش):

همیشه این احتمال را بدهید که ممکن است نیاز به عمل مجدد و یا تکمیلی پیدا کنید. در یک مطالعه که توسط شرکت منتور انجام شده است ، جراحی مجدد در ۱۵% افرادیکه برای بار اول پروتز گذاشته اند انجام شده است و این به این معنی است که از هر صد نفر پانزده نفر در طول سه سال مجبور به عمل مجدد و اصلاح شده اند و این عدد در افرادیکه عمل های متعدد قبلی کرده اند به ۲۸% میرسد ( در طول سه سال )

بیمار ممکن است تصمیم به تغییر در سایز و یا شکل پروتز بدهد که این موضوع نیاز به جراحی مجدد دارد.مشکلاتی نظیر پارگی پروتز، چروکیدگی کپسول ، عدم تقارن پستان ها ، اسکار غیر قابل قبول ، عفونت و جابجایی پروتز از دیگر علل جراحی مجدد می باشد. در خانم هایی که برای اولین بار پروتز گذاشته اند ، شایعترین علل جراحی مجدد ( روتوش ) چروکیدگی کپسول پروتز،درخواست برای تغییر سایز و یا شکل ، وجود هماتوم و یا سروما ( لخته خون و یا ورم شدید ) می باشد. در خانم هایی که عمل های قبلی داشته اند ، سه علت شایع جراحی مجدد شامل چروکیدگی شدید و مجدد کپسول ،درخواست برای تغییر سایز و یا شکل و نمونه برداری ( شک به وجود بیماری ) می باشد.

سرطان:

هیچ گونه گزارشی دال بر ایجاد سرطان سینه در تحقیقات شرکت منتور در افرادیکه برای بار اول پروتز گذاشته اند وجود ندارد.همچنین از انجاییکه وجود سرطان اولیه جزو موارد منع جراحی پروتز میباشد ، ولی هیچ گونه گزارشی دال بر عود سرطان پیدا نشده است.این موضوع در افرادیکه عمل جراحی تکراری  ( روتوش ) پروتز داشته اند ، نیز صادق است و هیچ گونه سرطان اولیه و یا عود سرطان گزارش نشده است. هیچگونه گزارشی دال بر ایجاد سرطان در جای دیگر از قبیل مغز،دستگاه تنفسی ، رحم و سرویکس و ضمایم ان گزارش نشده است.

ملاحظات جراحی در پروتز سینه(بزرگ کردن سینه ):

جایگزین پروتز و بزرگ  کردن سینه شامل :

# قبول سایز سینه و عمل نکردن

# استفاده از پد و یا پروتزهای خارجی

# جراحی ماستوپکسی و یا لیفت سینه بدون پروتز

انتخاب جراح:

زمانیکه شما یک جراح با تجربه در جراحی پروتز سینه را انتخاب میکنید ، شما باید جواب این قبیل سوالات را بدانید:

۱-چه تعداد جراحی پروتز سینه در طول سال انجام داده است.

۲-چند سال تجربه کاری در پروتز سینه و یا اعمال جراحی مشابه داشته است.

۳-ایا جراح مورد نظر اجازه طبابت در شهر مورد نظر را دارد.

۴- بیشترین عارضه ایی که داشته است چیست.

۵-علت عمل های جراحی تکراری ( عمل مجدد یا روتوش ) چیست.

۶- جراح شما این عمل را در بیمارستان انجام میدهد یا در کلینیک سرپایی .

سایز و شکل ( فرم ) پروتز:

بر اساس علاقه شما و نظر جراح  ،نوع ، شکل یا فرم و سایز پروتز انتخاب میشود. معمولا بر اساس حجم پروتز و کاپ سینه درخواستی ،و البته بر اساس فرم قفسه سینه شما ، بالاترین  سایز پروتز انتخاب می گردد که بر اساس cc تعیین میشود.

جراح شما همچنین بافت سینه و پوست ان را بررسی و معاینه کرده تا مطمین شود که پوست و بافت کافی برای پوشش مناسب پروتز داریدو یا در شرایطی مثل بعد از حاملگی پوست اضافی دارید.اگر شما درخواست پروتز بسیار بزرگ داشته باشید ،جراح شما را  اگاه میکند که ممکن است کناره های پروتز قابل لمس و یا به اصطلاح معلوم شود.همچنین پروتزهای بزرگ و سنگین با توجه به خاصیت جاذبه امکان پایین افتادن سریع را در افراد جوان تسریع میکند.تحقیقات جدید بیان میکند که پروتزهای بزرگتر از ۳۵۰ سی سی امکان عوارض بیشتری همچون هماتوم ، عفونت و یا چروکیدگی که نیاز به تصحیح از طریق جراحی دارند را بیشتر میکند.

بافت سطحی:

مطالعات مختلفی پیشنهاد کردند که بافت سطحی پروتز میتواند شانس چروکیدگی کپسول پروتز در بدن را کاهش دهد هر چند که مطالعات دیگر ان را رد کرده اند. در پروتز منتور این موضوع اثبات نشده است و تفاوتی بین پروتز های نرم و زبر در این مورد وجود ندارد.

پروتزهای مضرس ممکن است برش بزرگتری برای داخل شدن نیاز داشته باشند چرا که قدرت فشردگی کمتری دارند و در صورت فشردگی بیش از حد تحمل احتمال اسیب به پروتز وجود دارد.

محل قرار گیری پروتز:

پروتز میتواند در زیر عضله قفسه سینه ویا زیر بافت پستان قرار گیرد.شما میتوانید مزایا و معایب هر روش را از جراح خود سوال کنید.مقایسه اجمالی این در روش در  زیر امده است:

 

 

در روش زیر عضله:

جراحی طولانی تر،دوران نقاهت  طولانی تر ،درد بیشتر،روتوش مشکل تر،کمتر دیده و یا لمس میشود،احتمال چروکیدگی کپسول کمتر ، بررسی تکمیلی برای بیماری های سینه در اینده راحتتر، در افرادیکه بافت سینه کم و یاضعیفی دارند ارجح تر است.

در روش روی عضله ( زیر بافت سینه) :

جراحی کوتاهتر،دوران نقاهت کوتاهتر،درد کمتر،روتوش راحت تر،لمس و یا دیده شدن بیشتر،احتمال چروکیدگی کپسول بیشتر،بررسی های تکمیلی مشکلتر و در نهایت در افراد با بافت ضعیف و یا نازک پستان پیشنهاد نمیشود.

 

محل برش جراحی:

شما باید محل ترجیحی برش را از دید خود و یا بر اساس نوع لباس هایی که میپوشید را به جراح خود بیان کنید.هر چند که طول برش نسبت به پروتز اب نمکی بیشتر است ولی سه نوع برش درپروتز سلیکونی متداول میباشد:زیر بغل ،دور هاله سینه ، زیر چین سینه.

برش دور هاله:این برش به راحتی محو میشود ولی با توجه به اینکه بافت سینه برش میخورد، احتمال اسیب به غدد شیری و در نتیجه تداخل در شیردهی و همچنین اختلال در حس سینه وجود دارد.

برش زیر چین سینه: این نوع برش کمتر پنهان میشود ولی به بافت سینه هم کمتر اسیب میرساند. این برش شایع ترین برش جراحی پروتز در حال حاضر بوده چراکه بهترین دسترسی به تمام محوطه را خواهد داشت.

برش زیر بغل: این برش نسبت به دور هاله کمتر ناپدید میشود ولی کمتر هم به بافت شیری اسیب میرساند. معمولا از دوربین بسیار کوچک برایورود و درست کردن محل نصب پروتز کمک گرفته میشود. در کل روش سخت و غیر متداولی است.

جراحی های تکمیلی و همزمان با پروتز:

معاینه کامل سینه توسط جراح شما , و یا دکتر میرابوالفتحی،این امکان را میدهد که دربارهمشکلات سینه شما بیشتر و بهتر صحبت شود.در بعضی افرادمخصوصا بعداز حاملگی و یا تغییرات وزنی زیاد، شلی و یا اویزانی پوست زیاد بوده که نیاز به اصلاح همزمان دارد.این کار لیفت سینه یا ماستوپکسی و یا بالاکشیدن سینه نام دارد.ماستوپکسی یا لیفت شامل بالا کشیدن هاله ، سفت کردن و کشیدن پوست و برداشتن پوست اضافی بصورت  همزمان میباشد. جراح شما باید تمامی جوانب و خطرات و احتمالات را برای شما بازگو و تصمیم گیری نماید.

قابل لمس بودن:

درصورتیکه مقدار قابل قبولی پوست و بافت سینه روی پروتز نباشد، احتمال لمس شدن وجود دارد.

امادگی عمل و بیهوشی:

جراحی پروتز یک عمل سرپایی و قابل انجام در بیمارستان ، دی کلینیک و یا مطب تجهیز شده میباشد.بیهوشی عمومی معمولا بهترین انتخاب بوده هرچند که با بیحسی نیز قابل انجام است که پیشنهاد نمیشود.

مراقبت های بعد از عمل:

شما بعد از عمل مختصری احساس درد و خستگی برای چند روز خواهید داشت و تا چند وقت ممکن است تورم و کبودی داشته باشید که طبیعی است. همچنین احساس پری و سنگینی در سینه قابل قبول است و با جا افتادن سینه این مشکلات برطرف میشود.

مراقبتهای بعد از عمل بر اساس هر بیمار متغییر بوده و شامل پوشیدن کرست مخصوص ، کش مخصوص فشاری و… میباشد.بعضی جراح ها شما را به دلایل خاص از پوشیدن کرست منع میکنند.

با صلاحدید جراح خود بازگشت به کار در طول چند روز بعد از عمل مقدور بوده هرچند که تا مدتی باید از انجام کارهای سخت و یا کششی که باعث فشار به عضلات و یا سینه  و یا بازو میشود پرهیز شود.

جراح شما باید نرمش ها و ماساژهای مخصوص را به شما یاد بدهد. یادتان باشد که کشیدن سیگار ، ترمیم زخم شما و دوران نقاهت جراحی شما را طولانی تر میکند.

توجه :اگر شما تب کردید ،احساس خوب بودن نداشتید ، تورم ، قرمزی و یا ترشح داشتید حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

چه نوع معاینات دوره ایی باید بعد از عمل انجام دهیم؟

خود ازمایی سینه ، که باید هر ماه توسط خود فرد انجام گیرد.این موضوع در افرادیکه پروتز سینه دارند کمی مشکل تر است ولی برای اینکه کامل و دقیق انجام شود بهتر است با جراح خود و یا دکتر میرابوالفتحی مشاوره کنید تا اختلاف ها و طریقه تمایز بین بافت طبیعی و پروتز را توضیح دهد.باید دقت شود تا در حین معاینه و بررسی پروتز ، به ان اسیب نرسد ( از فشار دادن و مچاله کردن پروتز پرهیز شود) . وجود هر گونه توده و یا سفتی باید با نمونه برداری ، بررسی شده وبرای جلوگیری از اسیب به پروتز، این کار باید توسط یک جراح کاملا اشنا با پروتز و محل نصب ان  انجام گیرد.

بررسی دوره ای از نظر پارگی مخفی (بدون علامت):

از انجاییکه اکثر پارگی های پروتز های سلیکونی بدون علامت بوده ،در اکثر موارد نه جراح و نه بیمار از وجود ان با خبر میشوند.بنابرین بررسی دوره ایی برای ارزیابی توصیه میشود.در حال حاضر بهترین متد ، MRI بوده در مرکزی تجهیزات پستان را داشته باشد.MRI  باید توسط یک رادیولوژیست کاملا اشنا با نمای پروتز در سینه و یا جراح اشنا با ان نما تفسیر شود و از اظهار نظر های متفرقه پرهیز شود.

توصیه میشود اولین MRI  به فاصله سه سال از نصب پروتز و سپس هر دو سال یک بار انجام شود ( حتی در صورتیکه بیمار هیچ گونه مشکلی با پروتز خود نداشته باشد.در صورتیکه علایمی به نفع پارگی پروتز در MRI یافت گردید ، برنامه ریزی برای تعویض و یا بیرون اوردن پروتز انجام می گیرد.جراح شما و یا دکتر میرابوالفتحی ، به شما مراکزی که در ان MRI پستان را انجام میدهند و یا قادر به گزارش ان هستند را معرفی خواهند کرد .

پارگی پروتز علامت دار:

علامت هایی که شک به پارگی در پروتز را تقویت میکنند شامل ندول های سفت و یا دردناک در اطراف پروتز،تغییر سایز ( معمولا کوچک شدن ) سینه ، درد، حساسیت ،تورم،احساس خواب رفتگی ویا سوزش و یا سفتی بیش از حد سینه می باشد. اگر شما با یکی از این علایم مواجه شدید حتما با یک جراح اشنا با پروتز یا دکتر میرابوالفتحی مشاوره کنید تا در صورت شک به وجود پارگی و یا نیاز به انجام MRI ، شما را راهنمایی کند و در صورت تایید، برای بیرون اوردن پروتز ( با یا بدون جایگزینی پروتز ) به شما کمک و برنامه ریزی و راهنمایی کند.

افرادیکه پروتز سینه دارند  باید بصورت ماهانه ،سینه خود را برای هر گونه یافته غیر طبیعی بررسی و معاینه کنن.معتینه باید بصورت ایستاده و ترجیحا جلوی اینه انجام شده و پروتز با دقت و ظرافت لمس و هر گونه یافته غیر معمول و یا جدید اتفاق افتاده باید با دقت پیگیری شود . افرادیکه پروتز سینه دارند باید با لمس پروتز اشنایی کامل پیدا کنند.

ماموگرافی:

این توصیه ها برای تمامی خانم ها ( با یا بدون پروتز سینه )  میباشد.

ماموگرافی باید توسط رادیولژیست اشنا با بافت پستان  و با تجربه در پروتز خوانده شود.بسیار مهم است که ماموگرافی توسط یک تکنسین اشنا با پروتز انجام شود و شما باید قبا از انجام ماموگرافی ،از وجود پروتز در سینه خود تکنسین را اگاه کنید . جراح شما باید درخواست ماموگرافی تشخیصی بدهد نه ماموگرافی دوره ایی ( در ماموگرافی دوره ایی ، تعداد بیشتری کلیشه و با دقت بیشتری انجام میشود). تکنسین با تجربه و اشنا با پروتز احتمال اسیب به پروتز شما را کم و بهترین تصاویر را ایجاد میکند.

پروتز سینه جزو عملهای بسیار رایج و با نتایج بسیار عالی در کوتاه مدت می باشد فلذا با مشورت با دکتر میرابوالفتحی و انتخاب بهترین حالت ها از اعتماد به نفس مضاعف بهره مند شوید.

با تشکر از حمایت شما در مطالعه این مقاله

دکتر میرابوالفتحی. جراح پلاستیک و ترمیمی

1397-11-16 15:13:36 +03:30